Do-In yoga

Met Do-In Yoga versterk je spelenderwijs het fysieke middelpunt van je lichaam, je Hara (Japans voor buik én persoonlijkheid). Deze oosterse gezondheidsoefeningen zijn oorspronkelijk bedoeld als zelfbehandeling. De lessen kunnen naar wens een activerend of sederend karakter hebben. Inspannen vanuit ontspanning levert meer kracht en lenigheid op dan vanuit een gespannen situatie.

Kracht en lenigheid wordt opgebouwd in lichaam én geest.

“If you want to awaken all of humanity, then awaken all of yourself. If you want to eliminate the suffering in the world, then eliminate all that is dark and negative in yourself. Truly, the greatest gift you have to give is that of your own self-transformation.”
~ Lao Tzu (Hua Hu Ching)

Lao Tzu beschrijft hiermee de essentie van de Do-In: een reis naar binnen. Jouw reis naar binnen, via je hart naar je Hara, je buik, je bron, het onderbuik-gevoel, de innerlijke wijsheid, de hemel én de hel, het bewust en het onbewuste, de plek waar vandaan je je hart kunt verwarmen en je hoofd kunt verlichten/verhelderen, de plek waar vandaan je beweegt.

 

Deelnemers Do-In les

Iedereen van elk niveau en van elke leeftijd kan aan deze bewegingsvorm deelnemen. Er wordt gewerkt vanuit de mogelijkheden van het lichaam. Oefeningen worden hierop aangepast.

do-in yoga2
Praktisch gezien is Do-In een combinatie van sportiviteit, bewust bewegen en bewustwording. Het is een bewegingsgerichte vorm van yoga: activiteit (yang) en lichaamsbewustwording (yin) wisselen elkaar af.

Kenmerkend is de afwisseling tussen stil zijn en bewegen, concentratie en plezier, yin en yang. En het belangrijkste: Do-In is vooral leuk om te doen.

 

Do-In is geschikt voor iedereen die graag wil bewegen, meer energie wil hebben, lekkerder in zijn of haar vel wil zitten, dedo-in yoga1 lichaamshouding wil verbeteren, meer geestelijke kracht wil opbouwen, herstelt van een blessure, of op een aangename en zachte manier met zijn of haar lichaam bezig wil zijn.

Bij Do-In gaat het er niet om hoe lenig je bent en/of je even ‘goed’ bent als die ander. Het gaat erom wat jij tijdens een oefening ervaart en welk effect de oefening op je heeft.

 

Wat betekent Do-In voor jou?

 Doe mee en ervaar het zelf!

 

 Achtergrond

De Do-In bewegingsleer bestaat uit traditionele oefeningen afkomstig uit Aziatische disciplines zoals Aikido, Qi Gong, T´ai-Chi, Zen en yoga. De filosofische leerweg van de Do-In is terug te vinden in het Boeddhisme, Shintoïsme en Taoïsme. Do-In oefeningen zijn erop gericht je meridianen (energiebanen) te strekken, te behandelen en in balans te brengen. Je merkt de mogelijkheden en onmogelijkheden van je lichaam en de invloed daarvan op je geestelijke gesteldheid.

Do-In is een zeer oude bewegingskunst die ongeveer 500 jaar v.Chr. in China is ontstaan. Deze kunst werd overgenomen en verder ontwikkeld in Japan. De oefenvorm heeft zijn oorsprong in de traditionele Oosterse geneeskunde die er vooral op gericht is om ziekten te voorkomen door het lichaam te ontgiften. Ook zie je Do-In terug in alle dojo’s (oefenzalen) voor Oosterse vechtsporten. Hier worden de meridianen, acupunctuurpunten en Ki (chi) gebruikt om de vijand te kunnen uitschakelen. Tot voor kort was deze kennis geheim en overdracht strikt verboden. Bovendien had en heeft Do-In volgens de oude traditie nog een extra geheim, namelijk het verjongen en verlengen van leven.