Yoga voor vrouwen

Een tijd geleden mocht ik mij -als onderdeel van de Advanced Anusara Yoga Teacher Training- onderdompelen in een heel weekend ‘Women and Yoga’. Een ontzettend inspirerend weekend, gegeven door de internationale yogadocente Bridget Woods-Kramer. Wat mij het meest bij is gebleven, is hoeveel yoga te bieden heeft voor (ons) vrouwen. En dat terwijl yoga van oorsprong alleen door mannen werd beoefend!

Als vrouw hebben we te dealen met een lichaam dat zeer gevoelig is. Dat is niet stigmatiserend bedoeld; natuurlijk weet ik dat ook mannen gevoel hebben. Toch werkt het anders. Wij zijn yin, mannen yang. Dat hóórt zo. Er zit een bepaalde perfectie in. We zijn echt verschillend en dat wat ons anders maakt, is iets prachtigs en krachtigs. Niet iets om te negeren of om -nog erger- totaal te ontkennen. Een van de grote verschillen zit in onze gevoelige hormoonhuishouding. Absoluut noodzakelijk voor de taak die de natuur ons gegeven heeft om kinderen te (kunnen) dragen en baren. Maar heel onhandig in een ‘mannelijke’ maatschappij waar maar weinig rekening wordt gehouden met onze soms woest fluctuerende hormonen.Ik durf te beweren dat de meerderheid van de vrouwen in de huidige westerse wereld -door uiteenlopende oorzaken- een hormoonhuishouding heeft die uit balans is. Iets waardoor we ons een groot deel van de maand slecht(er) voelen dan eigenlijk nodig is. De uiteenlopende oorzaken variëren van ongezonde voeding en te weinig (tijd voor) beweging tot een super stressvol bestaan, waardoor onze bijnieren uitgeput raken.

Door het doen van yoga kunnen bepaalde klieren in het lichaam, betrokken bij de hormoonhuishouding, gestimuleerd of juist geremd worden. De schouderstand is een krachtige houding die ontzettend balancerend werkt op de schildklier. Hoofdstand heeft grote invloed op de hypofyse. Ze heten niet voor niets de ‘koninging en de koning’ onder de yogahoudingen. De bekende yogadocent Iyengar heeft tegen een van mijn vrouwelijke teachers ooit de uitspraak gedaan dat ze met dagelijks een kwartier schouderstand nóóit overgangsklachten zou hebben; ze heeft dit trouw gedaan en het bleek waar. Nou is schouderstand geen gemakkelijke houding, maar er zijn zoveel manieren om deze houding aan te passen. Waardoor het voor vrijwel iedereen haalbaar is om de houding een kwartier per dag vol te houden.

Inmiddels zijn er door verschillende yogadocenten ‘vrouwen yoga’ programma’s ontwikkeld. Bij Yoga met LEF! bieden we met enige regelmaat de workshop ‘Hormoonbalans yoga’ speciaal voor vrouwen aan. Wil je je vaker goed energiek voelen? Worstel je met stemmingswisselingen, een onregelmatige of zeer pijnlijke menstruatie, zit je tegen de burnout aan of lukt zwanger worden niet? Dan is het de moeite waard om deze workshop te komen volgen, waarin je een krachtige serie houdingen leert die helpen je innerlijke (hormoon)balans te herstellen. Staat de workshop niet in de agenda, maar wil je wel graag begeleiding of advies, neem vrijblijvend contact op.

cirkel5